Címkék

2013 (3) 2014 (2) 3d (2) 9/11 (3) aa (2) abc (6) academy (3) adó (3) adósság (4) adósságválság (13) akadémia (3) akvizíció (3) államadósság (5) államcsőd (2) államháztartás (7) állástalanság (2) american (3) amerika (75) ámokfutás (2) ámokfutó (4) ampas (5) apple (3) arany (8) áremelés (2) argentína (2) árupiac (9) auchan (2) aurora (4) bajnai (3) baleset (3) bank (5) bankszektor (2) befektetés (60) bét (5) bevándorlás (2) boeing (4) boston (4) bratislava (11) budapest (3) bulvár (8) bűncselekmény (4) bűnügy (2) bush (6) bux (5) caucus (2) cds (4) chart (3) chf (2) cig (4) clooney (2) colorado (9) comex (3) commodity (2) cora (2) csőd (2) csődkockázat (2) cunami (3) dallas (3) dax (8) delhaize (2) demokrata (7) denver (9) detroit (2) deviza (4) devizapiac (11) dicaprio (2) díj (3) djia (19) dollár (7) dow (15) dzurinda (3) efsf (3) egészségügy (2) együtt (2) elemzés (26) elnökválasztás (26) előválasztás (15) építészet (2) erdőtűz (2) erste (4) eu (6) eur (3) euró (5) európa (4) eurózóna (2) ezüst (5) facebook (14) fb (3) fed (2) felvásárlás (3) fénykép (2) fényképezés (2) fico (13) fidesz (10) film (11) fitch (2) florida (2) foglalkoztatottság (3) földrengés (3) forex (13) fotó (3) ftse (3) fúzió (4) gazdaság (26) gdp (3) gingrich (4) google (2) gop (2) görögország (3) gyorsjelentés (7) gyurcsány (2) háború (2) hálaadás (3) halál (2) hiány (2) hipermarket (3) hitel (4) hollywood (2) holmes (3) hurrikán (5) imf (5) infláció (3) ios (2) iowa (2) iphone (2) ipo (5) japán (2) jelölés (2) jersey (4) kassa (2) katasztrófa (7) kdh (2) kína (2) kiskereskedelem (4) koalíció (3) kolontár (2) koncert (4) kormány (2) közlekedés (2) kraft (2) kultúra (3) légitársaság (5) lincoln (3) linkedin (2) london (3) lövöldözés (7) lumia (2) macfarlane (3) madrid (3) magyarország (5) makrogazdaság (8) manhattan (2) massachusetts (3) match (3) matolcsy (5) megszorítás (3) meinl (2) melegek (2) mentőcsomag (2) mészárlás (3) mexico (5) mexikó (5) mexikóváros (2) michigan (2) microsoft (2) minnesota (2) mlynky (2) mnb (2) mnyp (3) mobilpiac (3) mol (4) mozi (10) mtelekom (5) munkanélküliség (3) music (2) művészet (6) nacionalizmus (5) nasdaq (13) nbc (3) nikkei (2) nokia (2) nyc (5) nyelvtörvény (2) nyse (4) nyugdíj (2) obama (22) olaj (2) olimpia (2) orbán (14) oscar (8) otp (12) panama (2) paul (2) pénzpiac (2) pénzügy (4) peso (2) piac (2) pitt (2) plágium (2) politika (27) pozsony (3) profi (2) radičová (4) raiffeisen (3) recesszió (3) reform (2) rekord (2) republikánus (20) repülés (4) repülőtér (3) részvény (46) részvénykibocsátás (2) részvénypiac (6) rock (2) romney (24) s&p (3) sandy (5) santorum (9) schmitt (2) sdkú (3) slota (9) sme (2) smer (4) sns (6) southwest (2) spanyolország (7) spar (3) spielberg (5) sporitelna (2) sport (2) szlovákia (29) szupermarket (4) szupervihar (4) tech (4) technika (2) technológia (8) természet (3) természettudomány (2) terrorizmus (4) terrortámadás (3) tesco (3) texas (3) tőkepiac (2) toplista (3) tőzsde (30) tragédia (2) tudomány (5) turizmus (2) tűz (4) twitter (2) twtr (2) uk (3) unicredit (3) unió (4) usa (60) usd (2) utazás (2) választás (5) válság (6) vélemény (29) vihar (5) vörösiszap (2) washington (2) wsj (2) wtc (3) wti (2) zene (12) zuckerberg (10) Címkefelhő

HTML

A fúzió nem csodaszer

2013.12.10. 20:19 | Richiee | komment

1471917_10151768523696078_1155215382_n.jpgKezdetnek jó az American Airlines-US Airways házasság, de a sikeres folytatáshoz kevés. A világ immáron legnagyobb légitársaságának a szokásos ráncfelvarráson túl belső megújulásra is szüksége lesz.

Óriási csinnadratta közepette, tegnap jelentette be a világ két meghatározó amerikai légitársasága, az American Airlines és a US Airways, hogy az utolsó akadály is elhárult egyesülésük elől, így hamarosan kéz a kézben, az American brandjét továbbvive, vadonatúj arculati elemekkel folytatják tevékenységüket. Ezzel a US Airways lényegében megszűnik létezni, a Continental után tehát egy újabb nagymúltú tengerentúli légitársaság tűnik el a légtérből.
Valószínűleg nem nagy újdonság, ha azt mondom, hogy a most bejelentett fúzió nem két meseszerű sikertörténet összefonódása. Mint ismert az American Airlines - mely az AMR csoport része - néhány évvel ezelőtt komoly anyagi nehézségekkel küzdött, habár esélyes, hogy az egész légiszektor legszívesebben a pokolba kívánná az elmúlt évtizedet. A repülőgépipar és a légiközlekedés rajta kívül álló zavarok, gazdasági viharok nélkül is igen tőkeigényes iparág, a k+f-ről nem is beszélve, mégis jutott bőven kihívás a repülősök számára az utóbbi 12 évben. Szeptember 11, a SARS-járvány, majd a gazdasági válság elsősorban a légitársaságokat taszította a mélybe és mára kiderült, hogy a tanulópénz sem működött igazán. A hatékonyság ugyanis jelenleg is hagy kívánni valót maga után, amely nem csak a pénzügyi eredményekben mutatkozik meg, hanem fittyet hány a környzetvédelemre is.
Befektetői szemszögből nézve tehát egyértelmű, hogy a US Airways-akvizíció prioritása, hogy stabilizálja az American financiális helyzetét, és persze pozícióit, úgy az Államokban, mint világszerte. Az összeolvadással az AA lesz a világ legnagyobb légitársasága, ez számokban több, mint ezer tagú flottát, közel 350 desztinációt és 6,700 menetrendsezrinti járatot jelent.
A fúzió azonban hatékonyságnövelő intézkedések nélkül mit sem ér. A flotta korszerűsítése már megkezdődött, amely értelemszerűen rendkívül forrásigényes, ám csökkenti az egy utasra jutó költségeket és a környezeti terhelést. Növelni kell a repülőgépek kihasználtságát, a nagyjából Clinton elnökségének végéig tartó, gúnyosan csak one crew-one pass, azaz egy szemelyzet-egy utas korszaknak vége, és valószínűleg soha nem is tér már vissza, főleg a kerozin magas ára miatt. Végezetül felül kell vizsgálni a rövidtávú, 2 óránál rövidebb időtartamú járatok létjogosultságát, elsősorban pénzügyi, másrészt szintén környezettudatossági okokból. (Érdekesség, hogy több tegerentúli légitársaság ma is üzemeltet un. extrarövid-távú járatokat. Ez nagyjából olyan, mintha Budapestről Siófokra egy Boeing 737-essel ugranánk le strandolni. Persze mondhatnánk, hogy milyen jó poén, azonban a gép még e rövidke 'sétarepülés' alatt is több tonna (!) kerozint használ (=pazarol) el, ráadásul a kötelezően előírt tartaléküzemanyagot leszállás előtt gyakran az óceánba engedik.)
Az új American tehát nagy lehetőség előtt áll, piacvezetőként nem kérdés, hogy az élről indul, ám a nagyság a tartós sikerhez már kevés. Ezt több, mint 20 évvel ezelőtt egy bizonyos PanAm már demonstrálta..
Az American Airlines részvényeivel egyébként már megindult a kereskedés a technológiai paírokkal telített Nasdaq-on, jelölése AAL, árfolyama 25 dollár körül jár. Ezzel páruzamosan a US Airways (NYSE:LLC) részvényei kivezetésre kerültek a new york-i parkettről.
Photo: American

Címkék: vélemény amerika usa befektetés részvény tőzsde aa felvásárlás légitársaság fúzió légiközlekedés american akvizíció

süti beállítások módosítása