Keleti parti idő szerint tegnap délután nyújtotta be a Facebook az elsődleges részvénykibocsátásról szóló dokumentumot az amerikai értékpapír felügyelethez. Azóta több publikációt is olvastam arról, hogy miért (ne) vásároljunk majd be a közösségi oldal részvényeiből. A szkeptikusok tábora egyértelműen nagyobb, úgyhogy most picit javítok az arányon.
A Facebook egy lufi, általában a dotcom történethez szoktam hasonlítani, habár a kipukkadás itt sokkal inkább vállalatokat, mint az egész iparágat fogja érinteni. Amikor lufiról beszélek, azt is hozzá szoktam tenni, hogy a lufi jó, mert gyorsan nő, sőt egyre gyorsabban. Persze az is igaz, hogy addig kell lufit venni, amíg van aki fújja. Ezek a léggömb vállalatok képesek rövid idő alatt akkora magasságba törni, amit egy reálcég (pl. Kraft Foods) tíz év alatt sem lenne képes elérni (igaz a Kraft tíz év múlva is nagy eséllyel létezni fog).
Főleg az elmúlt két évben Zuckerberg cége hihetetlen bővülést produkált (ebbe most nem megyek bele a lenti adatok beszédesebbek lesznek), a nagy kérdés az, hogy meddig tartható ez az ütem. Egyesek szerint akkor dől össze a kártyavár, ha mindenki megtalálta az összes ismerősét. Ez az iwiwre igaz volt, amit néhány éve pillanatok alatt lekörözött a Facebook, azért, mert nem volt innovatív. A Facebook ellenben folyamatosan fejlődik, legütősebb kártyája talán most az a high level integráció, hogy lényegében mindenhol jelen van és ez úgy néz ki egyelőre nem is fog változni.
A várható részvényárral kapcsolatos aggodalmak pedig azt gondolom alaptalanok. A kevés drága részvény helyett sokkal ésszerűbb az első kibocsátást relatíve olcsó részvényekkel indítani, hogy felpörögjön a kereslet.
És akkor nézzünk néhány fontos adatot:
A Facebook mai értéke körülbelül 90 milliárd dollár, 2011. december 31-én 845 millió aktív felhasználóval rendelkezett, akik naponta 2.7 milliárdszor lájkoltak és szóltak hozzá. A közösségi oldalra naponta 250 millió képet töltenek fel.
• 2011. december 31-én 39%-al több havi aktív felhasználó, mint 2010. December 31-én
• 483 millió naponta aktív felhasználó 2011 decemberében, ami 48%-al több, mint 2010 decemberében
• A mobilapplikációkat használók száma 425 millió.
Az alábbi táblázat a Facebook konszolidált jelentésének leegyszerűsített változata. A cég bevétele 2010-ben 2.5-szerese volt az azt megelőző évinek, 2011-ben pedig közel megduplázódott. Az egy részvényre jutó hígított eredmény 10 centről egy év múlva 28 centre, újabb egy esztendő elteltével 46 centre emelkedett. A kiadások 2 év alatt a körülbelül a négyszeresére emelkedtek. Habár a jövőt illetően Zuckerbergék elég optimisták (mi mások is lennének egy részvénykibocsátás előtt) a jelenlegi tempójú profitnövekedés biztosan nem lesz tartható, valószínűleg már 2012-ben sem.
A Facebook alapítója és egyben vezérigazgatója Mark Zuckerberg, aki vállalat részvényeinek közel harmadát birtokolja, az ügyvezető igazgató Sheryl K. Sandberg, a pénzügyi igazgató pedig David A. Ebersman. Végezetül Az 5%-nyi arányt meghaladó részvénytulajdonosok:
A részvénykibocsátásra minden bizonnyal még a tavasszal sor kerül, a Facebook ezzel 6 pénzintézetet bízott meg: a Morgan Stanley-t, a JP Morgan-t, a Goldman Sachs-t, Bank of America - Merrill Lynch csoportot, a Barclays Capital-t és az Allen & Company-t. A teljes dokumentum megtalálható az amerikai tőzsdefelügyelet hivatalos oldalán.