Címkék

2013 (3) 2014 (2) 3d (2) 9/11 (3) aa (2) abc (6) academy (3) adó (3) adósság (4) adósságválság (13) akadémia (3) akvizíció (3) államadósság (5) államcsőd (2) államháztartás (7) állástalanság (2) american (3) amerika (75) ámokfutás (2) ámokfutó (4) ampas (5) apple (3) arany (8) áremelés (2) argentína (2) árupiac (9) auchan (2) aurora (4) bajnai (3) baleset (3) bank (5) bankszektor (2) befektetés (60) bét (5) bevándorlás (2) boeing (4) boston (4) bratislava (11) budapest (3) bulvár (8) bűncselekmény (4) bűnügy (2) bush (6) bux (5) caucus (2) cds (4) chart (3) chf (2) cig (4) clooney (2) colorado (9) comex (3) commodity (2) cora (2) csőd (2) csődkockázat (2) cunami (3) dallas (3) dax (8) delhaize (2) demokrata (7) denver (9) detroit (2) deviza (4) devizapiac (11) dicaprio (2) díj (3) djia (19) dollár (7) dow (15) dzurinda (3) efsf (3) egészségügy (2) együtt (2) elemzés (26) elnökválasztás (26) előválasztás (15) építészet (2) erdőtűz (2) erste (4) eu (6) eur (3) euró (5) európa (4) eurózóna (2) ezüst (5) facebook (14) fb (3) fed (2) felvásárlás (3) fénykép (2) fényképezés (2) fico (13) fidesz (10) film (11) fitch (2) florida (2) foglalkoztatottság (3) földrengés (3) forex (13) fotó (3) ftse (3) fúzió (4) gazdaság (26) gdp (3) gingrich (4) google (2) gop (2) görögország (3) gyorsjelentés (7) gyurcsány (2) háború (2) hálaadás (3) halál (2) hiány (2) hipermarket (3) hitel (4) hollywood (2) holmes (3) hurrikán (5) imf (5) infláció (3) ios (2) iowa (2) iphone (2) ipo (5) japán (2) jelölés (2) jersey (4) kassa (2) katasztrófa (7) kdh (2) kína (2) kiskereskedelem (4) koalíció (3) kolontár (2) koncert (4) kormány (2) közlekedés (2) kraft (2) kultúra (3) légitársaság (5) lincoln (3) linkedin (2) london (3) lövöldözés (7) lumia (2) macfarlane (3) madrid (3) magyarország (5) makrogazdaság (8) manhattan (2) massachusetts (3) match (3) matolcsy (5) megszorítás (3) meinl (2) melegek (2) mentőcsomag (2) mészárlás (3) mexico (5) mexikó (5) mexikóváros (2) michigan (2) microsoft (2) minnesota (2) mlynky (2) mnb (2) mnyp (3) mobilpiac (3) mol (4) mozi (10) mtelekom (5) munkanélküliség (3) music (2) művészet (6) nacionalizmus (5) nasdaq (13) nbc (3) nikkei (2) nokia (2) nyc (5) nyelvtörvény (2) nyse (4) nyugdíj (2) obama (22) olaj (2) olimpia (2) orbán (14) oscar (8) otp (12) panama (2) paul (2) pénzpiac (2) pénzügy (4) peso (2) piac (2) pitt (2) plágium (2) politika (27) pozsony (3) profi (2) radičová (4) raiffeisen (3) recesszió (3) reform (2) rekord (2) republikánus (20) repülés (4) repülőtér (3) részvény (46) részvénykibocsátás (2) részvénypiac (6) rock (2) romney (24) s&p (3) sandy (5) santorum (9) schmitt (2) sdkú (3) slota (9) sme (2) smer (4) sns (6) southwest (2) spanyolország (7) spar (3) spielberg (5) sporitelna (2) sport (2) szlovákia (29) szupermarket (4) szupervihar (4) tech (4) technika (2) technológia (8) természet (3) természettudomány (2) terrorizmus (4) terrortámadás (3) tesco (3) texas (3) tőkepiac (2) toplista (3) tőzsde (30) tragédia (2) tudomány (5) turizmus (2) tűz (4) twitter (2) twtr (2) uk (3) unicredit (3) unió (4) usa (60) usd (2) utazás (2) választás (5) válság (6) vélemény (29) vihar (5) vörösiszap (2) washington (2) wsj (2) wtc (3) wti (2) zene (12) zuckerberg (10) Címkefelhő

HTML

Hogy jutott el idáig a Malév?

2012.02.04. 15:57 | Richiee | komment

A Malév csődjéért egyértelműen két kormány viseli a felelősséget, a 2006 és 2009 között regnáló második Gyurcsány-kabinet és a jelenlegi Orbán-kormány. Nem mennék bele most száraz matematikai részletekbe, csupán röviden felvázolom, hogy hogyan jutottunk el idáig.
A nemzeti légitársaság privatizációjáról a céget Veress János pénzügyminisztersége idején birtokló vagyonkezelő 2006 őszén döntött, csak éppen azt nem értették sokan már akkor sem, hogy miért, akárcsak anno a Budapest Airport esetében. A Malév pénzügyi helyzete nem volt rossz, habár nem volt nyereséges, pár éven belül azzá lehetett volna tenni, voltak perspektívák a vállalat előtt: terminálfejlesztések, utaslétszám növekedése, korszerű flotta.
A társaság közel teljes tulajdoni hányada 2007 elején került az orosz milliárdos Abramovics érdekeltségi körébe. A Malév haláltusájának kezdete ekkorra tehető, ugyanis az AirBridge nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit, nem biztosította a stabil működéshez szükséges forrásokat, részben az időközben fellépő finanszírozási problémái miatt is.
Az Abramovics birodalom összeomlása után a céget kényszerből az orosz fejlesztési bank szerepét betöltő Vnyesekonombank vette át. A működtetés azért volt kényszerű, mert a korábban felvett és ki nem fizetett hitelek fedezeteként lényegében lefoglalta a Malévot a pénzintézet. A Vnyesének a Malév lényegében csak egy púp volt a hátán, így a helyzet tovább romlott. A Vnyese egyébként máig nem tudta behajtani a tartozást.
A Bajnai-kabinet 2010-ben kezdte meg a tárgyalásokat a Malév visszaállamosításáról, amely sikerrel zárult. Azonban a kormányváltást követően az elmúlt közel két évben az Orbán-kormány semmilyen lépést sem tett a Malév átszervezésére, amivel elkerülhető lett volna, hogy a vállalat tovább termelje a veszteséget. Ehelyett az állam folyamatosan tolta be a forrásokat a pénznyelő légitársaságba (akárcsak az egészségügybe, vagy az oktatásba) a problémák kezelése helyett, ami azonban ellenkezik az EU hatályos jogszabályaival. Ez a rendelet azt hivatott elkerülni, hogy az államok nyakló nélkül öntsék a pénzt esetenként működésképtelen légitársaságokba, ezzel beavatkozva a piaci versenybe.
Az EU pár hónappal ezelőtt ezért felszólította Budapestet a jogellenes tevékenység befejezésére, és a mintegy 100 mrd HUF visszavételére. A magára maradt Malévnak a bizalomvesztés következtében már hetek óta csak készpénzre nyújtottak szolgáltatást, vagy adtak kerozint, a kassza pedig február 3-ára kiürült és eljött a vég.
Sokan azt mondják meg lehetett volna menteni a Malévot, csak a kormány nem azt tette, amit kellett volna. Jómagam csak az Alitalia hasonló példáját ismerem, néhány éve én is figyelemmel kísértem a történéseket, és valóban a magyar légitársaság esetében is valószínűleg járható út lett volna egy másik vállalat létrehozása, amely krach esetén azonnal átvehette volna a működtetést, akár órákon belül. Így több, mint egy nap után azonban úgy tűnik a kormánynak nem volt B terve, vagy nem számítottak az összeomlásra, vagy egyszerűen itt is teljes hozzáértetlenség a probléma, amin nem lennék meglepve.
A flotta gerincét adó lízingelt Boeingek mindenesetre már visszatértek a bázisukra, Írországba, a Malév vagyona lényegében nulla, a kormányt pedig úgy látszik jobban izgatja a hajléktalanok fagyási helyzete, mint a nemzeti légitársaság csődje. 66 év után tehát valószínűleg örökre búcsút mondhatunk a Malévnek, sajnos kettétört "A Híd, amely összeköt"..

· 1 trackback

Címkék: orbán csőd abramovics malév boeing légitársaság bajnai vnyesekonombank

süti beállítások módosítása