Négyezer-nyolcszáz milliárd dollár értékben, több, mint 35 ezer új repülőgépet kíván értékesíteni az elkövetkezendő két évtizedben a Boeing - ezt az amerikai vállalat tegnap jelentette be Párizsban, ahol hosszú távú üzleti tervét mutatta be.
A cég a tervezetben azt is írja, hogy 2032-re várhatóan kétszer annyi repülőgép szolgál majd a világon, mint ma, a személyi- és áruforgalom pedig egyaránt, átlagosan 5-5 százalékkal nő majd éves szinten a következő húsz esztendőben.
'Ez az előrejelzés újabb motiváció számunkra, hogy növeljük kapacitásunkat és olyan új termékeket hozzunk létre, mint a 777X, vagy a 787-10X. A légitársaságok nagyobb hatékonyságra vágynak, és mi pont erre fókuszálunk' - fogalmazott Randy Tinseth, a The Boeing Company (NYSE:BA) marketingért is felelős alelnöke.
A közepes hatótávolságú repülőgépek - melyek fő képviselője a 737 Next Generation széria, majd a jövőben a 737 Max - továbbra is a legnépszerűbbek, a dinamikusan növekvő fapados és feltörekvő piaci légitársaságoknak ugyanis ilyen gépekre van leginkább szükségük.
A nagy hatótávra tervezett, kétfolyosós, úgynevezett szélestörzsű repülőgépekből - ilyen a Jumbo Jet-család legújabb tagja, a 747-8 (748), a 777 (Triple Se7en), vagy a 787 (Dreamliner) - nyolc és félezres eladásra számít a Boeing. Ezt a számot arra alapozzák, hogy a légitársaságok régi flottájukat fokozatosan cserélik majd le újabb, főleg kisebb fogyasztású gépekre.
A 747-8 (748) elődje, egy 747-400 (744)-es Jumbo Jet a BA színeiben
A befektetők nem reagáltak a cég bejelentésére, a Boeing papírjai továbbra is 102 dollár körüli szinteken cserélnek gazdát.
Vélemény: Habár a Boeing által közzétett tervek igen ambíciózusak és a légiközlekedési piac várható további bővülése miatt nem is tekinthetők légből kapottnak, nagyon hosszú távra szólnak és sok kockázatot rejtenek. Elsősorban ennek köszönhető, hogy a bejelentést követően nem is történt érdemi mozgás a cég részvényárának alakulásában. Nem szabad elfelejteni, hogy a válság a nagy légitársaságokat is komolyan érintette, elég csak az American Airlines másfél évvel ezelőtti pénzügyi nehézségeire gondolni és hasonló esetek a jövőben is bármikor előfordulhatnak. Ezek könnyen a megrendelések egy részének visszamondását, vagy halasztását okozhatják, amelyek komolyan befolyásolnák a Boeing jövőbeni eredményeit, hiszen az elsődleges felvevőpiac továbbra is a személyszállítási szegmens. A új Dreamlinerek döcögős indulásának valószínűleg semmilyen kihatása nem lesz a jövőre nézve, a típus néhány év elteltével akár a Boeing új sikerszériája lehet, innovatív és elődeinél sokkal gazdaságosabb, amely tompítja majd a talán kissé magasra pozícionált árát. Ám természetesen a szárnyalás évtizedei alatt a rivális Airbus sem marad majd megrendelések nélkül, ez pedig nyilván a Boeing tündérmeséjébe is belerondíthat. Kérdés, hogy kedvezőbb áraival, ugyanakkor gyengébb minőségű gépeivel majd mennyire sikerül ez neki. Az Airbus hosszú távú tervei egyelőre nem ismertek.